torstai 5. kesäkuuta 2014

Audi A3 Raidetangonpään vaihto

Samainen Audi A3 -99 (1.6) työnalla kuin aiemmassa postauksessa jolloin vaihdettiin jarrupalat ja levyt eteen. Tällä kertaa vuorossa olisi jarruletkujen vaihto sekä raidetangonpää.

Osta auton varaosat täältä!

Raidetangonpään vaihto - Audi A3

Kunhan rengas on otettu pois, pärjää raidetangonpään vaihdossa kahdella jakoavaimella hyvällä tuurilla. Kuusiokoloavain ja/tai kulmahiomakone auttavat oleellisesti mikäli nivel alkaa pyörimään kolossaan mutteria irrotettaessa.
Itse vaihdoin em. kilkkeen löysäämällä ensimmäiseksi raidetangossa olevaa lukitusmutteria. Merkkaa mutterin tarkka kohta raidetangossa, jotta pyöränkulma pysyy samana. Tämän Audin kohdalla mutteri pysyi tangossa kiinni ja lähti kiertämään ulos nivelestä. Puoli kierrosta auki päin vain ja sitten mutteri irti nivelen toisesta päästä / alapuolelta.
Mutta eihän se tietenkään lähde, ainakaan helposti. Hättäsenä remppaajana ja mukamas kiireisenä kulmahiomakone kauniiseen käteen ja mutteri pois. Tosi raksaajat olisivat kuusiokoloavaimella pitäneet niveltä paikoillaan ja kitkutelleet mutterin pois lenkillä, mutta nopeamminkin hommasta selviää. Jää aikaa muuhunkin. Tässä vaiheessa viimeistään on hyvä tarkistaa että uusi osa on vastaavanlainen mitoiltaan.




Ja olihan se.








Nivel hyppää itsestään pois kolostaan kun mutteri on irroitettu hellästi. Raidetangossa oleva mutteri on hyvä pitää paikoillaan ja kiertää nivel irti tangosta. Uusi nive kierretään mutteriin saakka kiinni ja sitten alapuolelta tuleva mutteri momenttiin ja lopuksi raidetangossa olevan mutterin kiristys + rengas paikoilleen ja ajoon!

Löydä autosi varaosa rekisterinuerolla! www.osamies.fi