tiistai 14. lokakuuta 2014

Fiat Ducato / Citroen Jumper / Peugeot Boxer suuttimen ohivuodon mittaus ja suuttimen vaihto 2.8 HDI / JTD

Projektina oli Fiat Ducato / Citroen Jumper / Peugeot Boxer 2.8 JTD / HDI koneellinen kevyt kuorma-auto. Oireena oli pitkähkö starttaus joka nopean Googlaamisen jälkeen paljastui vialliseksi ruiskusuuttimeksi (suuttimen tiivisteet / vuoto paluupuolelle). Mutta mikä niistä neljästä? Suuttimien ohivuodon testaus oli ainakin tässä konemallissa helppo projekti.

2.8 JTD / HDI suojamuovi
Pienemmästä suojamuovista neljä klipsua auki. Öljykorkki irti ja kaksi muovista mutteria isommasta suojasta. Kun suoja on irti öljykorkki paikoilleen.

2.8 HDI / JTD Ruiskusuuttimet 0445120 002
Sähköjohdot irroitettiin suuttimista, sokat paluuputkista jonka jälkeen ujosti repimällä lähtevät irti suuttimista. Näitä liittimiä ei oman tiedon mukaan myydä irtokamana, vaan toimitetaan vain uuden suuttimen mukana. Purkaamoillakin kovin nihkeästi suhtautuvat (useimmiten) pelkän liittimen kyselijöihin.

2.8 HDI / JTD Ruiskusuuttimet 0445120 002
Tarvittiin neljä n.7-8cm pätkät läpinäkyvää muoviletkua (halkaisijaa en muista). Tökätään paluupuolen lähtöihin pystyyn ja starttaamaan. Tässä yksilössä viallinen suutin paljastui helposti, kolme suutinta ei räkinyt muoviputkeen mitään ja yksi täytti letkun pätkän kokonaan muutaman sekunnin starttauksella.

Suuttimen irroitusta varten oli irroitettava löpöputki, (14 ja 17 mm) isompaa löysälle ja pienempi suuttimesta kokonaan auki. Kuusiokolopultti auki ja suutin lähestulkoon hyppää syliin mikäli ei ole vuosien saatossa vuotanut ja pikeentynyt kiinni. Puhtaus on puoliruokaa myös näissä hommeileissa, joten kaikki lika on pidettävä ja saatava pois suuttimen kolosta vai miksi sitä sanotaankaan. Räjäytyskuvien mukaan suuttimen ja kannen väliin ei tule tiivistettä (???), ja nopea puhelinsoitto paikallisille jälleenmyyjille vahvistaa myytin todeksi. Uusi suutin paikoilleen ja pultit sekä nippelit kiinni.