tiistai 17. joulukuuta 2013

Mercedes-Benz vito w638 cdi etujousien vaihto

Ensimmäinen postaukseni on Mercedes-Benz vito w638 etujousien vaihtoon liittyen. En ole autoasentaja vaan täysin amatööri joten välttämättä kaikki työkalut, ammattitermistö tai keinot ja niksit eivät ole hallussa. Enkä tietystikään ota vastuuta mikäli joku omista muistiinpanoistani innostuu korjaamaan omaa autoaan heikolla menestyksellä.

Löydä autosi varaosa rekisterinuerolla! www.osamies.fi

Jousethan tulee vaihtaa aina molemmilta puolilta ja suositus lienee että iskunvaimentimet vaihdetaan samalla kertaa mutta nuuka kun olen laitoin vain uudet jouset vanhojen ja veltostuneiden tilalle. Lyhyesti, renkaat irti ja tolpat pois, jousien irroitus ja uudet tilalle. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Helppoa eikö?

Alla kuitenkin hiukan tarkentavampi selostus juomataukoineen. Auton tunkkaamista ja renkaan irroittamista en lähde avaamaan tässä enempää, vaan hypätään sen yli ja juodaan ennen ja jälkeen asennusjuomat.

Viton ilmanpuhdistin
Vito on 2000 vuosimallin cdi koneellinen härpäke, jotta pääsee pelkääjän puoleisen iskarin yläpäähän käsiksi joutuu irroittamaan ilmanpuhdistimen kannen. Näppärämpi kaveri varmastikin saa kädet ujutettua ilman tätä vaihetta mutta näillä kourilla toivotonta. Kansi on kiinni yhdellä tähtipää ruuvilla, sekä viidellä metallisella klipsulla.







Vito konepellin alta







En katsonut tarpeelliseksi irroittaa kanteen menevää putkea koska koko setti kääntyy riittävästi ilmankin. Vinkki: vihreällä palluralla merkattu anturi. Alipaineletkun liitin menee yllättävän helposti poikki. Suodatin kannattanee vaihtaa samalla uuteen.





Viton etutolppa
Iskunvaimenninta pidetään paikoillaan torx (45), ja mutteria pyöritellään joko lenkki- tai jakoavaimella. Itse käytin kuvan mukaisesti jakoavainta, joka takaa sen että kulmat pyöristyy mutterista eikä aika käy pitkäksi. Pulttipyssyä ei saa tässä isojen poikien mukaan käyttää, mikäli iskunvaimennin pääsee pyörimään on kuulemma vaurioituminen mahdollista. Asentajan vai iskunvaimentimen? Sitä miettiessä maistuu juomakin.





Viton etutolppa
Mutteri on hyvä jättää muutaman kierroksen verran kiinni vielä tässä vaiheessa.






Jostain syystä en löytänyt kuvaa jossa olisi ollut vanha jousi paikoillaan, mutta eiköhän tämä (vasemmanpuoleinen) aja saman asian. Seuraavaksi olisi irroitettava kaikki letkut ja johdot jotka ovat tolpassa kiinni. Tässä vaiheessa olisi myöskin suotavaa irroittaa nivel (kallistuksenvakaajan?) joka on tolpan takana piilossa. Kierteet taatusti umpiruosteessa joten teräsharja käyttöön sekä 17mm kiintoavain, jolla saa pidettyä niveltä paikoillaan (oikeanpuoleinen kuva).



Sitten kaksi mutteria irti iskarin alapäästä (vasen). Pienenä vinkkinä suosittelen merkkaamaan ylemmän pultin asennon vaikka rautasahan terällä (oikea). Pultissa on kiinteä epäkesko aluslevy, joten pulttia pyörittelemällä renkaan camber kulma muuttuu. Esimerkin vitossa oli mutterit todella piukassa, mutta metrin jatkovarrella selviää.




Kun mutterit on saatu irti tolppa melkein hyppää syliin kunhan muistaa irroittaa muutaman kierroksen kiinni jätetyn mutterin yläpäästä. Jousipuristimet kiinni ja jälleen jakoavain sekä torx käyttöön, jotta saa laakerin irroitettua. Laakeri on (ehkä) hyvä putsata ja rasvata, mutta jos on vähääkään kroisos henkeä päässä tai lompakossa voi ostaa uuden.




Tässä vaiheessa pitäisi olla vielä yksi mutteri, mutta kuvaa napattaessa se on jo tietysti irroitettu (vasen). Uusi jousi paikoilleen, kiristimet kiinni!

Kasaus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. TÄYTYY MUISTAA MYÖS KULJETTAJAN PUOLI! :)